LIFE

Sharing..is caring. Erti berkongsi pada yang kasih.

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
Wednesday, March 11, 2009

MASTER..atau terus kerja.

Posted by ajue_gho

Dalam 2 bulan je lagi..maka tamat lah pengajian dekat UTM ni. Aku mula rasa rindu. Dengar azan maghrib nya, dan yang paling aku rindu..bulan puasa. Aku tak tahu macam mana aku nak cakap. Hati aku kuat sangat mengatakan aku nak lagi sambung belajar..memang kalau boleh aku nak belajar sampai PhD, dapat tittle Dr. Aku sentiasa berangan dari kecil macam tu..sebab aku bukan lah dilahirkan di hospital yang ada lengkap elektrik dan air paip. Aku cuma anak orang asli..orang jakun yang tak pernah cukup dengan kemudahan kecuali kaseh sayang. Seingat aku..rumah aku ada elektrik masa aku darjah 1 atau darjah 2. Kemudian air paip ada kat rumah aku masa aku darjah 4. Arwah aba beli TV kecik je 16' masa aku darjah 3. Itu pun dah selak semacam. Kalau tak..menumpang je lah tengok kat umah makcik aku kat sebelah. Jadi, aku sentiasa berangan agar aku jadi 'somebody' yang aku nak jadi. Macam anak-anak makcik aku ada yang jadi doktor, arkitek, dan kebanyakan nya berjaya. Dalam family aku..aku lah yang 1st masuk U. Akak-akak ngn abang-abang cuma belajar sampai SPM dan semuanya kerja kampung je.

Aku bersyukur sangat..Tuhan sentiasa memberi peluang untuk aku terus berjaya menggapai cita-cita hidup.
Dulu..SPM aku sangat lah teruk. Kemudian, ingat nak kerja..tapi masuk form 6. Abes je form 6, result pun cukup-cukup makan. Ingat dah tak ada peluang untuk sambung belajar, tapi...dapat sambung dekat UTM, Skudai. Dah sampai tahap ni..aku rasa sangat-sangat bersyukur walaupun aku bukan lah student engineer. Fakulti aku cuma ada 2 bangunan je kat dalam UTM. Kecik sekali..tapi tak pe. Asalkan aku grad dengan sempurna.

Permohonan untuk sambung Master aku dah buat..cuma tak pasti dapat atau tidak. Bukan persoalan dapat atau tidak...tapi nak belajar atau terus bekerja. Lagi pun kalau terus belajar masih boleh bekerja dengan gaji yang hampir sama dengan orang yang akan bekerja lepas je grad ni. InsyaAllah. Ya Allah, bagi lah petunjuk, yang mana terbaik buat diri ku. Lagi pun masih jauh perjalanan walaupun entah esok atau lusa kita belum tentu hidup. Jodoh pun tak ketemu lagi. Banyak yang perlu dicari. Semoga tabah dan sabar meniti hari-hari mendatang.

0 comments: