LIFE

Sharing..is caring. Erti berkongsi pada yang kasih.

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
Wednesday, March 11, 2009

CEREWET..berhangen

Posted by ajue_gho

Internet di UTM 2, 3 menjak ni sememangnya membuatkan aku sentiasa rasa berhangen+berhangen+berhangen. Apa tak nya..katanya semester lepas je peruntukan untuk memperbaiki jaringan internet je dah makan hampir 2juta. Belum lagi semester sebelumnya dan semester ini..peruntukan tu mesti semakin bertambah. Stress betul..bila pakai cabel pun bermasalah lagi, bayar sewa bilik punya lah mahal coz ada kemudahan internet. Tapi..masalahnya sama je dengan student lain yang menggunakan Wi-Fi. Lembab nak mampos..dan selalu server down.

Semakin lama aku di sini baru aku sedar aku ni cerewet orangnya. Itu pun..kebetulan juga Pn.Norlin yang bagi tau. Hehehe. Tapi..arwah aba selalu cakap gitu juga..aku cerewet. tapi tak nak mengaku. Tapi memang aku agak cerewet..cuma tidak lah ketara sangat. Semuanya nak nampak bagus dan puas hati. Dulu aku selalu kata kawan aku sorang azie..terlalu perfectionist, setiap ayat perlu perlu diperiksa cohesiveness atau tidak, perlu di synchronize kan. Aku pun lebih kurang sama je..cuma aku tak akan ambil kisah sangat sebab kalau aku ambil kisah aku tahu..betapa penatnya nak menjadikannya sempurna di mata aku. Oleh itu, aku tidak akan menjadi editor bagi mana-mana kerja group yang aku buat. Biar lah aku pilihan yang terakhir untuk mengedit.

Semalam je..aku dah berhangen ngan sorang kawan. Aku mesej dia dari malam sebelumnya untuk mintak i.c no dan no akaun bank. Aku bukan nak buat apa..nak masukkan d
uit dia. Tapi masalahnya, selagi aku tak mesej dia malam berikutnya, selagi tu dia tak balas. Dah lah..aku bukan setakat mesej, skype lagi ingat kan dia. Kalau dia sibuk, bukannya susah pun nak balas. Tak sampai seminit, aku tak mintak dia balas panjang-panjang, cuma 2 mende je yang aku mintak. Kalau tak ada kredit, mintak lah atau pinjam lah 1 je kredit ngan member lain. Cuba lah memahami manusia sekeliling...concious lah dengan perasaan orang lain. Lepas tu dia balas..'hehe..jap ye'. Itu je, ingatkan keluar number i.c atau akaun bank. Tapi..naseb baik hampir 10minit selepas tu..dia send apa yang aku nak. Namun..hakikatnya apa yang menambahkan hangen aku..dia send business card dan tiba-tiba je hilang. Cuba lah..logik sikit, dh lah belajar engineer..be specific lah cket. Aku belajar kemanusiaan ni tau specific ke tak walaupun tak lah specific mana. Kan dah kena send 2, 3 kali mesej..makin mahal lah. Aku guna Celcom, dia Maxis. Tapi..aku malas nak lepaskan hangen aku pada dia..coz aku bukannya macam dulu. Dulu-dulu..aku tak matang sangat lagi..paham-paham lah dah besar ni. Aku bukannya nak mengorat dia pun..jauh sekali mengganggu hidup dia. Yang tu bila sekali aku rasa sakit hati..aku terus je..letak gambar dia terpampang kat depan blog. Aku kadang-kadang tak sampai hati pun. Tapi..geram. Baru tau..takut dengan ejekan kawan-kawan pempuan dia yang lain. 1 lagi dia bukan nya tak tahu..kalau kita berhutang, selagi tak jelaskan hutang orang, semakin sesak hidup rasa.


learn not 2 be 'cerewet' - photographer


Aku teringat ada satu buku yang aku baca..ada terselit artikel berbunyi ..'tanamkan sedikit kebencian dalam kecintaan itu. Kerana mungkin satu hari nanti, kecintaan itu akan menjadi satu kebenciaan..'. Aku selalu mohon petunjuk dari Mu, agar sentiasa memberi petunjuk. Dan..aku sangat-sangat tidak menyukai bila aku mula rasakan ada sedikit kemenyampahan, ketidaksukaan atau kebencian dalam hati aku ini pada seseorang. Aku cuma memohon Ya Allah, janganlah Engkau adakan kebencian itu, cukup lah sekadar sedikit rasa suka atau tiada rasa apa-apa, asalkan rasa ketidaksukaan itu tiada. Begitu susah untuk menyayangi seseorang..dan jauh sekali untuk membenci. Janganlah sesekali Engkau hilangkan rasa sayang itu. Seandainya baik untuk tidak bertemu atau melihat..maka aku akan cuba untuk mengelak dari bertemu. Dan..janganlah sesekali temukan kami.

Kepada yang pernah aku naik hangen tak tentu pasal..seribu kemaafan dipinta. Kita semua manusia biasa yang tak alpa dari kesalahan.

0 comments: